I dag er det nærmest umuligt ikke at være til stede på nettet som erhvervsdrivende. Kunde- og medarbejderkontakt foregår på internettet og dermed online, ligesom mange arbejdsopgaver gør. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig godt ind i internettets mange muligheder for at afsætte ydelser eller varer – det kræver dog, at man forstand på de mange discipliner inden for online markedsføring. Denne form for markedsføring er ekstremt effektiv og nem at måle, hvilket gør, at det er lettere at gennemskue, hvad du får for dine penge. Nedenfor kigger vi nærmere på to udbredte og anerkendte markedsføringsteknikker, du måske kan gøre brug af!
En fordel ved online markedsføring er, at det er en god måde at nå kunderne på. Herved er det muligt at gøre potentielle kunder opmærksomme på virksomheden samt informere eksisterende kunder om nye produkter, rabatter osv. Dette kan eksempelvis gøres med native advertising. Gennem native advertising kommer annoncer til at virke som en naturlig del af det valgte medie. Et eksempel herpå er annoncer på Facebook, som er målrettet den ønskede målgruppe. Baseret på personers interesser i form af likes, køn, alder, bopæl m.m. er det nemlig muligt at få annoncerne frem på disse personers Facebooksider. På denne måde når reklamen således de personer, som virksomheden ønsker at ramme.
Det er væsentligt at understrege, at det ikke blot er nok at oprette en side for virksomheden på sociale medier såsom Facebook og Instagram. Blot fordi man har en virksomhedsprofil, betyder det ikke, at man opnår succes. Faktisk kan det kræve meget arbejde at få mange følgere og dermed nå kunderne. Dog er dette arbejde meget værd at udføre, da det efterfølgende giver virksomheden direkte adgang til deres primære kundegruppe. En mulighed for at opnå en større skare af følgere er gennem konkurrencer. Alle er vilde med gratis ting eller oplevelser, og derfor er det en fantastisk mulighed for at få folk til at tage aktiv del i virksomhedens sociale profiler. Dette kan for eksempel opnås gennem oplevelser til kunden. Hvis kunden liker Facebook- eller Instagramprofilen, vil personen have mulighed for at vinde en middag eller en rejse. Det kan også være, at præmien i stedet er et produkt fra virksomheden eller et gavekort dertil. Derudover kan ét af konkurrencekravene ligeledes være, at kunden skal ”tagge” en ven eller veninde for at kunne deltage i konkurrencen. På denne måde spredes ordet omkring konkurrencen, hvilket kan være med til, at flere personer deltager. Jo flere personer, der deltager, jo flere personer vil virksomheden nå. En anden deltagerform kan være, at kunderne skal tilmelde sig virksomhedens nyhedsbrev. Herved kan virksomheden efterfølgende gøre opmærksom på nye produkter, tjenester eller services, hvilket er yderst givende for virksomheden.
Dette var et udpluk af de muligheder, du har ift. online markedsføring. Hvis du ønsker flere råd og tips til online markedsføring, kan du læse mere hos mrv. Her kan du få vejledning til, hvordan du bedst opnår resultater gennem online markedsføring.