Hvis du har en webshop nu, der går godt, har du måske overvejet om den også ville klare sig godt som en fysisk butik. Der er nemlig stor forskel på de to, men hvis du er klar til at kaste dig ud i nye eventyr, kan det være en rigtig god mulighed for dig. Det er også med til at gøre, at du kan møde dine kunder i virkeligheden, hvilket er noget, som mange savner, når de har en webshop.
Det er bare en af de fordele, der er ved at have en fysisk butik. Vi kommer ind på mange flere fordele her, men lad os starte med et godt eksempel fra det virkelige liv.
Hjemmesiden vicca.dk har længe været synonym med køb af skoletilbehør til børn i alle aldre. Det er en god måde for forældre i hele landet at finde det, som de skal bruge til deres børn. På den måde kan børnene nemt blive klar til skolestart.
Det hele startede med indehaveren Charlottes ønske om at give andre forældre muligheden for at finde de bedste ting til deres børn. Det gjorde hun fra sin butik i Hjallerup. Det blev dog hurtigt klart, at der var en stor efterspørgsel efter tingene – ikke kun i hendes lokale by. Hun åbnede derfor webshoppen for at give andre mulighed for at handle der også.
Den største fordel ved at have en webshop ved siden af en fysisk butik er selvfølgelig, at du kan nå ud til mange flere kunder, end du kan med en fysisk butik. Det kan man mærke hos Vicca.dk der sælger skoletilbehør på nettet og i Hjallerup. Pludselig var der folk fra hele landet, der handlede i deres butik.
Hvis du er startet med en webshop, kan en fysisk butik være en god måde til at udvide din webshop på. Hvis du har en fast kundebase på nettet, kan det være, at du vil prøve kræfter med noget nyt. I butikken får du den daglige kundekontakt og har mulighed for at tilbyde dine kunder nogle andre former for serviceoplevelser, end du kan på nettet. Det kan være med prøvesmagninger eller særlige events.
Hvis du har en fysisk butik nu og drømmer om en webshop, eller du har en webshop og drømmer om en eller flere fysiske butikker, er det altid en god ide, at du venter, til du har det økonomiske grundlag i orden. Hvis du ikke tjener nok penge på din nuværende forretning, giver det nemlig ikke mening at udvide forretningen. Dit fundament skal være i orden, før du begynder på noget nyt. Ellers kan det hele hurtigt begynde at smuldre mellem fingrene på dig.
Når du gerne vil åbne en webshop eller en fysisk butik ved siden af din nuværende forretning, er du også altid nødt til at spørge dig selv, hvorfor du gør det. Det skal ikke bare være for at tjene penge, selvom det selvfølgelig er rart. Der skal helst være noget hjerteblod i det, for at projektet kommer til at lykkes.