Som leder har du garanteret masse af ting at se til i forbindelse med den daglige drift af virksomheden. Det kan derfor være svært at overskue, hvordan du kan få mere tid til overs i virksomheden. Derfor har vi i denne artikel lavet en lille guide med tre råd til, hvordan du får mere tid som leder.
For at bruge din tid bedst muligt, er det vigtig at prioritere mellem forskellige opgaver, så du bruger tiden på det vigtigste.
Når du har mange opgaver, gælder det derfor om at få dem prioriteret, så du finder ud af hvilke opgaver du skal fokusere på lige nu.
Når du ved hvilke opgaver der skal prioriteres først, ved du også hvilke opgaver der evt. kan vente til næste dag, så du dermed opnår mere tid den pågældende dag til at tage dig af de vigtigste opgaver.
Når du har fået overblik over dine opgaver, bør du samtidig overveje, om du kan outsource nogle af dine opgaver til andre medarbejdere, så du ikke bruger tid på opgaver, som kan løses af andre.
Det er ofte svært som leder at vide hvilke opgaver du kan putte over på andre medarbejdere. En god måde at få outsourcet flere opgaver, kan være ved at holde møde med nogle af dine medarbejdere og spørge om de vil have mere ansvar, ved at overtage nogle af dine opgaver.
Ved at holde et møde først er du sikker på at din medarbejder er klar til at tage imod opgaverne.
Hvis du ikke har en medarbejder, der har tid til at tage nogle af dine opgaver, kan du overveje om det er tid til at få en ny medarbejder. Hvis du ikke har nok arbejde til en fuldtid kan du overvej at ansætte deltid, så du stadig kan få outsourcet lidt af opgaverne.
Når du skal ud og finde en ny medarbejder, gælder det om at sætte fokus på selve rekrutteringen. Her kan du med fordel søge hjælp hos et rekrutteringsbureau i København eller hvor du måtte have kontor.
For at få mere tid er det afgørende at du bruger din bedst muligt og fx ikke spilder tid på langsom elektronik eller andre punkter der kan forsinke dit arbejde
Derfor er det en god idé at tænke over, om der er nogle steder, hvor du har mulighed for at optimere dine arbejdsprocesser.
Hvis du fx lige nu har en iPhone med smadret skærm eller en anden defekt, er det vigtigt at finde reparation til din iPhone, så den kommer i god stand igen og du dermed ikke skal bruge tid på en langsom mobil. Det samme gælder hvis din computer har en defekt, og dermed gør dit arbejde langsommere.
Men ud over en god smartphone og computer er der meget software, hvor der ofte er muligheder for at optimere dele af dit arbejde. Det kan fx være software som ERP systemer, der kan være med til gøre processor inden for salg hurtigere, så du ikke bruger unødvendig tid inden for de punkter.
Sammen med ERP systemer kan Microsoft Business Intelligence med fordel bruges, da det kan hjælpe dig med at bruge dine data korrekt, så du får den rigtige indsigt i din forretning.
På samme måde kan der være mange andre systemer og arbejdsmetoder som kan gøre en forskel i din virksomhed, så du få mere tid til andre opgaver. Det gælder om at holde sig opdateret, når der kommer nye programmer på markedet, så du har den helt rigtige software til din virksomhed.