Black Friday slog alle rekorder for nethandel

Black Friday har været en stor succes i 2017, og endnu en gang har dagen slået de seneste års rekorder. De danske forbrugere har især slået sig løs på tasterne, og internethandlen eksploderede på Black Friday. Danskerne købte for mere end 288 milliarder kroner online, hvilket er en stigning på 22 procent i forhold til sidste år. Derfor voksede onlinehandlen i år med mere end en femtedel, og MobilePay fik for alvor sit gennembrud online med en vækst på 170 procent i forhold til 2016. Læs med her for at lære mere om stigningen i onlinehandlen på dette års Black Friday.

Flere besøgende end nogensinde før

Antallet af online transaktioner på Black Friday i 2017 har haft en stigning på 36 procentpoint, mens omsætningen ligger 44 procent over sidste års resultat. Især var forbrugerne købelystne mellem klokken 00 og 02 om natten. I gennemsnit oplevede de danske onlineforretninger en stigning i salget på 152 procent i forhold til på en almindelig fredag – det samme tal var på bare 118 procent i 2016. I år oplevede nogle webbutikker endda en stigning i deres salg på hele 1000 procent, hvilket er rekordhøjt. Det er godt for nethandlen, at danskerne bruger flere penge online og køber dyrere varer, fordi det er et tegn på, at forbrugerne har en stor tillid til netbutikkerne. Derfor forventes det, at onlinesalget på Black Friday vil være endnu større igen i 2018.

Elektronik

Elektronikbutikkerne var nogle af dem, der oplevede en stigning i deres online salg på Black Friday. Det skyldes især, at danskerne i 2017 er gået efter nogle lidt dyrere varer, end de tidligere har gjort. Forbrugerne har i år købt et stort og varieret udvalg af forskellige kvalitetsprodukter som for eksempel fladskærms-tv, højtalere og bærbare computere, hvilket i dén grad er noget, de digitale elektronikbutikker har kunnet mærke på deres salg.

Tøj og tilbehør

Udover en stigning i salget af elektronik har forbrugerne også haft et rekordstort forbrug hos de online tøjbutikker. Nogle af butikkerne melder om op mod en tidobling af trafikken på deres hjemmesider samt en stigning på 30 procent i antal ordrer i forhold til sidste år. For eksempel har en online tøjbutik som Boozt.com haft en Black Friday med noget nær 100 ordrer i minuttet og en firedobling af deres omsætning i forhold til 2016. Analyser viser, at forbrugerne har brugt mindre tid på at surfe rundt i tøjbutikkens udvalg, men har købt for et større beløb, end det tidligere er set. Det betyder, at den gennemsnitlige forbruger har været helt sikker på, hvilke gode tilbud han eller hun ville have fingrene i på Black Friday.

Tilbehør til bilen

Forbrugerne sætter pris på nem og overskuelig shopping, og det er ofte der, onlineindkøb kommer ind i billedet. Varerne bliver leveret direkte til dem, og der er et stort udvalg af varer i forskellige prisklasser og kvaliteter. Det er på den måde en meget bekvem måde for forbrugerne at finde de bedste produkter til den rigtige pris uden at skulle bruge alt for meget tid på det. Stigningen i dette års onlinesalg på Black Friday er også forårsaget af, at onlinekøbene mere og mere afspejler det, der bliver købt i fysiske butikker. Det viser sig blandt andet ved, at der også er sket en stigning i onlinekøb af forskelligt tilbehør til biler og andre køretøjer. Det store udvalg online gør det for eksempel rigtigt nemt for forbrugeren at finde den type sprinklervæske eller motorolie, der passer til motoren i netop deres bil. Desuden har mange online olieleverandører udviklet en guide, der vejleder forbrugeren og på den måde gør købet mere overskueligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *