Når du starter din egen virksomhed, så er der en del meta-arbejde at gøre, før man kan komme ordentlig i gang. Det handler altså ikke bare om at føre en god idé ud i livet, men det handler også om at finde en god arbejdsmoral, arbejdsforhold og så videre. Mange iværksættere glemmer dette, fordi de er ivrige for at begynde deres arbejde, men når du starter din egen virksomhed, så er der nogle ting, du absolut ikke må glemme.
Ét er at lave at godt produkt, som man er stolt af og tror andre vil kunne få meget glæde af. Et helt andet er at sælge det. For at gøre eventuelle kunder interesserede i ens virksomhed, og hvad man kan tilbyde, så må man tænke lidt over, hvordan man kommer ud til kunderne.
Det gælder altså både om at gøre sig synlig på de sociale medier, at svare på mails uden grammatiske fejl og at klæde sig professionelt til møder ved for eksempel at tage en blazer på frem for en hættetrøje. Selv om man brænder for sit arbejde, er det vigtigt at huske, at det er mindst lige så stort et arbejde at have virksomheden og være professionel over for potentielle kunder som det at skabe et produkt.
Det er mindst lige så vigtigt at skabe et professionelt miljø over for sig selv, som det er vigtigt at være professionel over for kunder og samarbejdspartnere. At skabe et professionelt miljø for sig selv handler om at have gode arbejdsforhold, hvor der er plads til, at man arbejder koncetreret og fokuseret. Det kan for eksempel være at sidde med et par høretelefoner på, så man bedre kan koncentrere sig. Men også sådan noget som at have et rytteligt skrivebord som sin arbejdsplads er en del af at skabe gode arbejdsforhold.
Den anden del indebærer sådan noget som at få en ordentlig a-kasse og fagforening, som kan hjælpe dig, hvis der skulle gå noget galt med din virksomhed eller med en handel med en kunde.
Der findes rigtig mange services og ting, man kan købe som kunde og forbruger. Derfor er det vigtigt at have noget passion bag ens virksomhed, som kan brænde igennem. Dette kan en kunde nemlig fornemme. At vise passion er ikke det samme som at sælge sine services til en billige pris eller at lade være med at tage penge for et stykke arbejde.
Passion skal mere forståes sådan, at man giver udtryk for, at man selv ved, at det man laver er noget værd. Det er værd at investere i, og det er denne pris værd. Man skal altså huske at være oprigtig i den forståelse af, at man skal have en form for selvindsigt og stå fast på sin grund. Det er noget, der viser over for kunden, at man er passioneret omkring sin virksomhed og sit arbejde.